پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:28 - 1399/10/12

هفته قرمز پوش بورس / می‌توان به بهبود وضعیت بورس امیدوار بود؟

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهم ترین آنها می‌توان به روند نوسانی و رو به پایین شاخص بورس، خرید واکسن کرونا توسط دولت و افزایش تردد پروازهای تهران – استانبول از سوی ایرلاین‌های ایرانی اشاره کرد.

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که گذشت، فقط یک روز سبز پوش شد و در مجموع ۳.۵ درصد کاهش را تجربه کرد و در نهایت نیز پایین‌تر از مرز ۱.۴ میلیون واحد بسته شد.

ورود مجدد به کانال یک میلیون و ۴۰۰ واحدی موضوعی است که می‌تواند تأثیر بسزایی در جو روانی بازار داشته باشد. البته شاخص‌نگری نسبت به روزهای گذشته کمتر شده و عمده سهام‌داران به شاخص صنایع متمایل شده‌اند، اما ورود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی می‌تواند نشان دهنده روند نوسانی بازار در روزهای آینده باشد.

کم بودن پول هدفدار در بازار موضوعی است که کاملاً مشهود بوده و توان زیادی برای رشد قیمت‌ها وجود ندارد و ممکن است برخی از این پول‌ها به سمت صنعت یا سهم‌هایی روانه شده و از سهم‌های دیگر خارج شود بنابراین حرکات نوسانی بازار نشان از نبود پول در بازار بوده و رشد گروهی از سهم‌ها و در برابر افت گروه دیگر است.

بورس در بلند مدت روند مثبتی داشته است البته گفتنی است شاخص بورس از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته در مدت ۱۸۵ روز معاملاتی، با ثبت بیش از ۹۳۵ هزار واحد رشد، بازدهی ۱۸۲ درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است.

محمدعلی سعیدیان، کارشناس بورس و بازار سرمایه به ایمنا گفته است: رشد بیش از ۹ برابری شاخص کل بورس ایران از خرداد ۹۸ تا مرداد ۹۹ تعداد زیادی از فعالان اقتصادی غیرایرانی را حیرت زده کرد.

به گفته وی جو اقتصادی و روانی تشدید شده در کشور با هدف رشد بازار سرمایه منجر به افزایش قابل توجه تعداد سهامداران در این بازار مالی شد و بر این اساس، سهام به عنوان یک کالا برای مردم از ارزش خاصی برخوردار شد.

همچنین افزایش ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی حجم فعالان بازار سرمایه ایران در بازه زمانی سه‌ماه ابتدایی سال ۹۹ و بالا رفتن میزان معاملات روزانه در بورس باعث شد تا بسیاری از نمادهای بازار که تا پیش از این همواره در وضعیت قرمز قرار داشتند، رشد قابل توجهی را تجربه کنند و همین امر موجب شد تا میانگین رشد نمادها در بورس به بیش از ۲۱۰ درصد برسد.

علت اصلی رشد بیش از حد شاخص کل و به اصطلاح "باد شدن" آن ورود حجم قابل توجهی از نقدینگی جدید به بازار سرمایه بود و کنترل نشدن روند ورود فعالان جدید به این بازار و حرفه‌ای نبودن آنها باعث شد که اکنون شاهد این حجم از اعتراض به روند رشد شاخص کل بورس در کشور باشیم.

مهلت صادرات گوجه تمدید شد

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات صمت اعلام کرده است: صادرات رب گوجه‌فرنگی در بسته‌بندی و حجم‌های مختلف با رعایت ضوابط مقررات صادرات و واردات تا پایان دی امسال بلامانع است.
به گفته عباسپور میزان عرضه و تقاضا و قیمت رب گوجه فرنگی مورد کنترل و رصد قرار می‌گیرد.

تعیین تکلیف وام سهام عدالت

با وجود وعده‌های گوناگون درباره اعطای تسهیلاتی چون وام و کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت، هنوز خبری از دستور بانک مرکزی نیست و حتی گفته می‌شود سهام عدالت نمی‌تواند به‌عنوان وثیقه مورد قبول بانک‌ها واقع شود.

محمود حسنلو، مدیر فنی سهام عدالت دراین‌باره گفته است: آنچه از آن به عنوان وام نام برده می‌شود در واقع کارت اعتباری است که از ابتدا زمان معینی برای ارائه آن اعلام نشده بود. ارائه کارت اعتباری به کسانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند در دست بانک‌هاست و ما سرویس‌هایش را هم به بانک‌ها داده‌ایم؛ برای روش غیرمستقیم هم به زودی عملیاتی می‌شود و منتظر عقد قرارداد هستیم؛ یعنی مسائل اداری مانده و کارهای فنی آن انجام شده است.

در نهایت روز پنجشنبه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای آغاز فرایند پرداخت وام سهام عدالت اعلام آمادگی کرده، اما بانک‌ها نمی‌خواهند زیر بار پرداخت این وام بروند.

دولت واکسن کوواکس را خریداری کرد

محمود واعظی به ارائه توضیحاتی درباره خرید واکسن کرونا از کشورهای خارجی پرداخت و اظهار کرد: همانطور که اعلام شده، برای خرید واکسن از محل‌های مختلفی از جمله سازمان جهانی بهداشت برای کوواکس، چین، هند و روسیه اقدام کرده‌ایم.

وی با اشاره به تعداد واکسن‌های خریداری‌شده توسط ایران گفت: قرارداد خرید ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن کوواکس منعقد شده است؛ حدود ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به این قرارداد نیز به طور کامل تأمین شده است؛ این پول نیز پیش از کریسمس آماده شده بود، اما به دلیل تعطیلات کریسمس، امروز یا فردا پرداخت خواهد شد و در این خصوص مشکلی وجود نخواهد داشت.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: با چین در حال توافق برای خرید حدود ۴ میلیون دوز هستیم که خرید این واکسن حدود دو ماه طول می‌کشد. با هند و روسیه نیز صحبت‌هایی انجام داده‌ایم که تعداد آن به میزانی که آنها برای فروش تعیین کرده‌اند، بستگی دارد.

آخرین جزئیات از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: برخی بازنشستگان به دلیل تأخیر در پرداخت‌ها نگران شده‌اند که طرح همسان‌سازی متوقف شود این موضوع را رد کرد و به بازنشستگان اطمینان داد نگران تداوم همسان‌سازی نباشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تسهیلات متعدد در نظر گرفته‌شده برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی برای اقشار کارگری و بازنشستگان خبر داد.

در همین راستا یکصد میلیون تومان تسهیلات ٪۱۸.۱۰ ساله برای تأمین هزینه ساخت مسکن در نظر گرفته شده است که البته در حال حاضر برای کمتر شدن درصد کارمزد این تسهیلات در حال بررسی در جلسه شورای عالی مسکن هستیم. از سوی دیگر مراحل پنج‌گانه‌ای برای پرداختی وجود دارد که در هر یک از این مراحل ۵ قسط ۴۰ میلیون تومانی پرداخت می‌کند و در سقف یکصد متر مسکن‌اش ساخته شده و آن را تحویل می‌گیرد.

افزایش تردد پروازهای تهران – استانبول از سوی ایرلاین‌های ایرانی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به افزایش تردد پروازی بین ایران و ترکیه، اظهار کرد: تمامی مسافرانی که از ترکیه به ایران یا از ایران به ترکیه تردد دارند باید آزمایش PCR مبنی بر تست منفی و نداشتن کرونا را به همراه داشته باشند.

وی افزود: اکنون ایرلاین‌های ایرانی پروازهای ایران - ترکیه را انجام می‌دهند؛ اما پیش‌ازاین شرکت‌های خارجی اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کردند که به دلیل نرخ بالای بلیت که گاهی به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسید، مردم همواره به آن معترض بودند.

 

منبع: ایمنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین